Nézzük
csak, mi az amit a bejegyzés írásakor tudunk:
- a VW „csalóprogramot” használt, mellyel az emisszió méréseknél manipulálták a károsanyag kibocsájtást mértékét
- ezt szokatlanul gyorsan be is ismerték (!)
- az USA-ban 500.000 autó érintett
- a világon összesen 11 millió autónak van ilyen motorja
- már most több 10 milliárd dollár a büntetés/veszteség
- a vizsgálat immár világszinten folyik
Ezek
a száraz tények, melyek kiolvashatóak a sajtóból. Azt az egyet nem tudjuk
igazán, hogy „miért” vállalt ekkora kockázatot a konszern?
Ez egyáltalán nem
vall a németekre. Igaz, hogy az amerikai autópiacon gyötrelmesen bénák (tavaly
a Subaru is több autót adott el, mint a VW), és ennek következtében nyomás
alatt vannak, de ez nem indokolja, hogy ilyen méretű sumákságot vállaljanak.
Mit
is tettek? A dízel autóikat un. „Clean Diesel”-ként, azaz ultra tiszta
autókként hirdették. Ez a roppant szigorú kaliforniai szabályozásnak is megfelelő
autót jelent. Ezzel igyekeztek legitimálni az USÁ-ban egyáltalán nem divatos
dízel autókat. Persze az amik le sem sz@rják a dízelt, épp úgy ahogy a VW sem
érdekli őket. Egyszerűen nem divatos odakint. Drága, költséges a karbantartása,
olcsó a benzin és ráadásul a dízelnek rossz a sajtója is. Arról nem is beszélve, hogy
egyáltalán nem kapható mindenhol az a minőségű üzemanyag, mint Európában.
Szóval veszett fejsze. A VW pedig nyomja. (Már nem, mert megállították a
forgalmazást).
A VW
részéről villámgyorsan érkezett a „beismerés”. Emlékeim szerint szombaton
robbant a botrány (hosszú évek után ...) és hétfőn már el is különítettek 6-7
milliárdot a kárenyhítésre. Ez sem jellemző. A GM, akinek a gyújtáskulcs
problémájába bizonyítottan(!) több tíz (talán már száz) emberélet került, kente,
kente a problémát, mindenkire fogva, csak saját maga el nem ismerte (a „régi
GM, egy-két középvezetője hibázott, de mi az új GM vagyunk már!” vagy valami
hasonló kommunikációs bullshit vitte ki őket a botrányból). Szóval ez is
furcsa.
A
bírságok és veszteségek. A tőzsdén azonnal 15 milliárd(!) dollárt veszített a cég az értékéből.
A bírság maximuma elérheti a 18 milliárd dollárt(!). Előfordulhat, hogy vissza
kell venni 500.000 autót (és a további 10,5 millió világszerte futó autóról nem
is beszélek) és már vizsgálják, hogy volt-e a tőzsdén „bennfentes
kereskedelem”. Az amerikában népszerű pertársaságok, becsapott fogyasztók,
lehúzott 100 milliók témaköréről ne is beszéljünk. Büntetőügyek is lesznek,
hisz itt bűncselekmény történt. Ekkor bukót a VW sem képes elviselni.
És a
számomra egyik legnagyobb veszteség lehetősége: ebbe Martin Winterkorn bele fog
bukni. Túlélte Piech-et, megcsinálta a céget, sütött rá a nap, mikor egyszercsak belecsapott a villám. A MENEDZSER aláhull.(?) A VW sajtója egyelőre
„nonszesznek” minősíti Winterkorn bukását, de legyünk épelméjűek:
- - ha tudott róla, azért
- - ha nem tudott róla, akkor meg azért kell mennie
Winterkorn bajban van ...
A
büntetések, veszteségek összessége olyan hatalmas, hogy elképzelhetetlen,
milyen hatása lesz nem csak a VW-re, de Európára és hazánkra nézve is (igen,
Győrről beszélek, ahol egy hatalmas motorgyár (is) üzemel ...)
Persze
van itt még egy kérdés (sok is van, de nem akarom túlhúzni):
Ha a
VW-nak csalnia kellett, hogy hozza az emissziós normákat, akkor a többi gyártó
biztosan tiszta?
Ez
egy nagyon fontos kérdés. Ugyanis mindannyian tudjuk, hogy a katalógus adatok
köszönő viszonyban sincsenek a valósággal (köszönjük Brüsszel bürokrata politikus
papjainak is). Ha pedig a fogyasztás durván eltér (iparági átlagban kb 40%-kal
fogyasztanak többet a valóságban az autók, mint papíron), akkor a károsanyag
kibocsájtás is eltér. Ebben az esetben pedig pont ugyanott vagyunk.
Szóval,
nagy kérdés: vajon az egész IPARÁG CSAL?
Ha
igen, akkor: MIÉRT?
A
válaszok még váratnak magukra, de a miértet sejtjük. Nem lehet olyan mértékben
a fejlesztéseket tolni, hogy követni lehessen a politikusokat. Persze
mondhatjuk, hogy ez csak akarat dolga, de nem. A fogyasztói igények nem
változnak meg egy-két év alatt. Aki eddig közel két tonnás autóval járt és 8
másodpercen belül gyorsult 100-ra, nem fog a következő autójának fele olyan
nehéz, 15 másodperces gyorsulású, kéthengeres kettyegőt választani. Ilyenek
vagyunk. Egyszere kellene a fogyasztói szándékot, a technológiai
fejlesztéseket, a költségeket és a politikát összeegyeztetni. Ez pedig, - jól
látszik - nem megoldható.
A VW
csalt. Ez nem szép. Durván kapni fog érte. Ezt mi is megszívhatjuk (Győr). A
többi gyártó pedig csöndben, zárt ajtók mögött elkezdhet gondolkozni, hogy mi
történik, ha esetleg, véletlenül ők is kapnak a felfröccsenő sárból.
Mindeközben
az Apple elektromos autójáról ismét felröppentek a hírek. Nahát ...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése