Azok
a varázslatos ’30-as évek...
Batmobil,
mondja rá az egyik barátom. Batmobil... Persze, nem tudhatja, hogy ez az autó
10-15 évvel megelőzte Bob Kane és Bill Finger szuperhősének születését. Azóta
pedig minden „betmenes”, ami fekete, izgatóan titokzatos és szárnya van.
Ez a Batmobile. Silány, plasztik másolata az Istenek autójának
Épp
úgy, mint a Rolls Royce Phantom I Jonckheere Aerodynamic Coupe.
Milyen gyönyörű!
Aerodinamika
... Azoknak, akik azt hiszik, hogy minden, ami az aerodinamikához kötődik az
autózásban, az a ’80-as évek végén, a Calibra kifejlesztésével indult, és az Audi
Ultra utónevű autóval végződik, szép üzenet ez a mestermunka. Ez kérem akkor született, amikor a szélcsatorna még fogalomként sem létezett.
Akkoriban
a repülés volt az igazi férfimulatság. Meg persze az USA-ban, a mindig elegáns
zakóban, mintás bőrcipőben, kalappal és félautomata vagy automata fegyverrel
elkövetett leszámolás vagy pénzbehajtás. Egy jó forma lefűrészelt csövű shotgun
minden nagymenő kocsijában kötelező kellék volt. Az igazán komoly
„vállalkozóknál” dupla csővel, töltényenként 9 söréttel. Azt a mocskos
mindenit.
Elegáns és halálos ...
Meg
persze a „Nagy Gazdasági Világválság”, ahol élesben vizsgázott a tömeghisztéria
és az új rend. 1930-ban pedig lecsukták a „Sebhelyes arcút”, valami pitiáner
adóügy miatt. Micsoda szégyen. Adóügyek. Irodisták... Mintha nem változtak
volna az idők.
A
világ keleti felén pedig mesés gazdagságban éltek a Brit Birodalom helytartói,
Mahatma Ghandi pedig már protestál.
Messzire
mentünk.
1924-ben
már a Rolls Royce közel 20 éve kergeti a tökéletesség tűnő ábrándját. Újra és
újra vasszigorral csapva le minden olyan apróságra, ami nem a világ legjobbja.
Csak így, barátaim, alkossunk olyat, ami 100 év múlva is nevetségessé teszi a
Mercedes akkori (jelenkori) szlogenjét: „Best or nothing”. Hahahaha! Mr. R és R
még nem hallott a marketing fogalmáról és valószínűleg nem is értené, hogy
miképp lehet a világ egyik leggazdagabb embere egy egyszerű édesség kufár.
(R.I.P. Mr. Ferrero)
Finom
munkával előállítják a Phantom I-et, sokak szerint minden idők legjobb autóját.
Egy amerikai hölgy kabrióként kéri, így még több benne a hedonizmus.
A donor, a Phantom I. Sok hasonlóság nincs.
Azonban
az autó sohasem szeli át az Atlanti Óceánt. Egy indiai befolyásos potentát
„kedves figyelmességnek” szánja Edward Hercegnek, így lecsap rá. Ajándék? Ismerős
ez? Ez még nem a Nokiás dobozok és a rejtett sviccer bankszámlák kora.
Komoly
szándékai lehettek, mert a gyári kivitel nem felelt meg neki, így, az autó
Belgiumba megy a Jonckheere testvérekhez, hogy teljesen egyedi karosszériát
kapjon. Az idő vas foga azonban mára megrágta, elemésztette és valószínűleg ki
is adta magából az összes, az autó gyártásához kapcsolódó részletet, dokumentumot.
Ezek eltűntek, elsodorta a világháború és a változás szele, így pontosan nem
tudni, hogy kinek a nevét kell szent áhítattal mantrázni, mikor az Art Deco
karosszériára nézünk. De elkészült, az biztos.
A
teljes egészében aprólékos kézimunkával reszelgetett kasztni pedig álomszerű.
Kerek (!) ajtók, dupla napfénytető, uszony .... Ha utólag kiderülne, hogy egy
idegen világ időutazói építették, akkor sem botránkoznánk meg, csak elfogadnánk
egy magasabb intelligencia létezését a világegyetemben vagy épp a sarkon túl.
Az az uszony, ott, a gerince vonalában ..
Mindehhez
egy 7.660 köbcentis soros 6 hengeres motor, a hosszú gépháztető alatt. Az
utastérben zsírosan arisztokratikus fényűzés, erotikusan vörös budoár
hangulatban. A váltó 4 fokozatú, kézi.
Atyaég ... Imádom.
Ha
már Rolls, természetesen 160 km/óránál is kellően csöndes és finom, hogy az
urak megbeszélhessék a lóverseny eredményeket vagy elképráztassák a Lord lányát
egy esti kikocsikázás közben, vékony szivarkát szívva a hetyke bajusz alatt.
Jó poszt, Ezt az elődöt nem ismertem, még képről sem. Szégyen, pedig gyönyörű. És ha már Rolls-Royce, nekem ez jut elsőként eszembe:
VálaszTörléshttp://blog.bradleygauthier.com/david-ogilvy-headline-copywriting/
Egyszer majd összeszedem magam és leírom az eddigi legkülönlegesebb autótesztem körülményeit, ami nem más volt, mint egy RR. :-)
VálaszTörlés